Veľa pracovných povinností a iné starosti, ktoré riešite každý deň a zároveň ich nemôžete odložiť. Ak je na vás toho príliš veľa, môže prísť moment, kedy to vaša hlava jednoducho nezvládne. Slovíčko psychohygiena určite dobre poznáte. Je potrebná v škole, dokonca ja v práci vám ju musí váš zamestnávateľ poskytnúť. Mali by sme sa jej venovať pravidelne. Je to ale naozaj tak? Doprajete si naozaj dostatok psychického odpočinku?

budík
 
Tak ako mnohí ľudia, som ani ja niekedy nevnímal nevyhnutnosť takéhoto druhu odpočinku, teda akejsi pauzy pre hlavu. Raz som ochorel. Nevyzeralo to vôbec vážne, jednoucho obyčajná nádcha. Po pár dňoch som mal ale pocit, že umriem. K nádche sa pridali žalúdočné problémy, bolesti hlavy, celková nevoľnosť a únava. Lekár sa ma opýtal, či som v poslednom období toho nemal veľa. keď som sa tak zamyslel, tak mal. Nejako sa mi to nahromadilo, práca, rodinné záležitosti, platenie účtov a tak ďalej. Lekár konštatoval, že ide o totálne vyčerpanie organizmu. nemusíte mať fyzicky náročnú prácu, takýto kolaps pramení vo vašej hlave. Mozog v podstate zohráva úlohu akéhosi ochrancu. Keď to telo nezvláda, mozog sa postará o to, aby ste prežili. No a takéto drobné zrútenie je pre nás niekedy asi nevyhnutné.
 
Psychohygiena je preto potrebná každý deň. pre niekoho to môže byť šport, či prechádzka, pre iného sledovanie televízie, alebo ručné práce. Na aktivity, ktoré nám prinášajú zrelaxovanie, by sme si mali jednoducho nájsť čas vždy. Nemusíte sa im venovať celé hodiny. Stačí i niekoľko minút.

knihy
 
Prejavy toho, že potrebujete pauzu:

  • časté a silné bolesti hlavy
  • problémy s trávením
  • poruchy spánku
  • nadmerná únava
  • zabúdanie
  • neschopnosť sústrediť sa
  • nechuť do jedla
  • vysoký tep
  • problémy s pečeňou
  • vysoký cholesterol
  • celková vyčerpanosť
  • slabosť celého tela
  • časté zápaly
  • oslabená imunita (chrípka, nachladnutie, nádcha, angína atď.)